aan tafel! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van nikki veerman - WaarBenJij.nu aan tafel! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van nikki veerman - WaarBenJij.nu

aan tafel!

Door: nikkiveerman

Blijf op de hoogte en volg nikki

28 Februari 2011 | Tanzania, Arusha

2 weken voor mijn vertrek naar afrika kwam mama met een geweldige opmerking; "reken maar dat jij in Afrika af zult vallen, de hele dag met die kinderen in de weer, en ik denk dat je het eten ook wel niet zo lekker zult vinden."

daar had ik nog niet bij stilgestaan, dus in plaats van me in te houden bij het snacken (iets wat me nooit echt goed afgaat, iedereen die met mij omgaat kan dat beamen) at ik alles wat ik lekker vond en wat zich binnen een straal van 100 meter van mij bevond. immers; wat er af komt, moet er ook aan! (volgens mij ging het origineel anders, maar deze vond ik beter klinken) dus at ik mij 2 weken lang tonnetjerond in de volle overtuiging dat drie maanden Afrika mij slanker zouden maken dan 2 jaar special-K eten.

ging ik daar even de mist in...

het begon al met dag 1. ik was net aangekomen in mijn nieuwe thuis, en mama Lymo vroeg of er iets was wat ik niet lekker vond. "I eat everything, and what I don't know, I'll try" helaas is het engels van mama Lymo niet zo goed, zij verstond fry, inplaats van try. dus mama Lymo dacht dat, zolang het maar gefrituurd was, ik het wel at. de eerste avond aten we patat, altijd een veilige keuze als gastouder, want ik ken weinig mensen die het niet lekker vinden. het vliegtuigeten was mij niet zo goed bevallen, dus at ik mijn buikje rond. heerlijk!

dag 2; het ontbijd bestond uit flensjes (dacht ik toen nog) en fruit. aan beleg hadden we suiker en jam. ik was nog steeds in de veronderstelling dat het een soort welkomst-ontbijd was, dus nam ik het er goed van. die avond aten we rijst met ciapatti, gehakt erbij, boontjes erbij, mijn eerste echte afrikaanse maaltijd, mij beviel het zeer goed!

dag 3; hetzelfde ontbijd...hmm, zou dit standaard zijn? ik besloot te informeren bij Vera. ja, dit was het standaard ontbijd, en het waren overigens geen flensjes wat ik at, maar gefrituurd brood... ik wist niet eens dat je brood kon frituren. mijn lunch had ik op Kibowa. we aten boontjes, het was absoluut niet lekker, maar het was tenminste niet gefrituurd! benieuwd naar mijn tweede afrikaanse maaltijd schoof ik die avond aan tafel... patat, rijst erbij, vlees erbij, fruit erbij. weer was het heerlijk!

dag 4; hetzelfde ontbijd, maar als lunch ugali. ugali lijkt nog het meest op geplette rijst. het is echter meel met water. dit wordt veel gegeten omdat het goedkoop is, en voedzaam. het enige nadeel, gewoon ugali is niet te eten! gelukkig kregen we er een salade bij, als je het dan door mekaar mengt, is het best binnen te houden, maar het zal nooit mijn favoriet worden. die avond aten we weer rijst, ciapatti, en spagetti.

en zo gaat het tot nu toe door. de ene dag patat met rijst, de andere dag rijst met ciapatti. soms doet ze er spagetti bij, en altijd staan er teminste 2 soorten heerlijk fruit naast. (afwisselend tussen mango, ananas, meloen, avocado en papaya) lunch eet ik op Kibowa, wat wisselt tussen rijst, ugali en bonen. wanneer ik in het weekend thuis lunch, maakt mama overigens altijd patat, het kan dus maar zo zijn dat ik gewoon twee keer op een dag patat naar binnen werk. mijn ontbijd heb ik zelf al aangepast. na vier dagen gefrituurd brood met suiker kon ik echt mijn tanden voelen wegrotten bij elke hap die ik nam. daarom eet ik nu (net als vroeger toen ik ziek was) een gewone boterham met geprakte banaan. nostalgie, en lekker! dat was ik haast vergeten! maar het blijft dat ik bijna elke dag patat eet. heerlijk gefrituurd, heerlijk vet. natuurlijk zou ik de patat kunnen laten staan, en alleen rijst met vlees kunnen eten (wat er ook altijd bij staat) maar dan heb je de patat van mama Lymo nog niet geroken/gezien/geproefd. hemels! de patat in nederland is er niets bij! mama snijd gewoon echt de aardappel in reepjes, en gooit vervolgens haar koekenpan vol met olie, daar doet ze de aardappelreepjes in en ze frituurd ze tot ze heerlijk goudgeel zijn. als je ze eenmaal geproefd hebt, kun je geen weerstand meer bieden! en ik geef me over. ik hoop nog vaag dat mijn wandeling naar Kibowa iets van het vet weghaalt, maar eigenlijk weet ik dat het zinloos is. ik hoop gewoon dat ik het vliegtuig nog inpas over 3 maanden en denk dat ik een hele nieuwe garderobe aan moet schaffen. maar dat is het allemaal waard als ik maar de patat van mama Lymo mag eten.

ik kom niet slank terug nee, maar je hebt niet echt geleefd als je de patat van mama Lymo niet geproefd hebt!

ik mis jullie nog steeds, en hou ook nog steeds vreselijk van jullie!

dikke dikke kus vanuit zonnig Afrika

ohja, voor de liefhebbers; zolang ik in Afrika ben heb ik een ander nummer; 0714363393

pattyscore: 5

  • 28 Februari 2011 - 14:40

    Femke:

    Nou nou, toe maar weer! Jij komt wel weer aardig aan je eten! Krijg nu ineens enorme zin in patat en ciapatti! En fruit.. en, en, en... Het klinkt - op de Ugali na- Als lekker eten! (No worries; Ik eet hier de chocolade wel voor je :))

    Vind de Patty-score ook een aardig goede graadmeter madam! Hihi. Have Funn! xxxx

  • 28 Februari 2011 - 15:09

    Ukkepuk Nana.:

    Haha, was ik daar maar.
    Nu zelfs om 3 redenen.
    Mijn redenen in volgorde sinds het eerste verslag:
    Reden 1: Bij Nikki zijn.
    Reden 2: Erg veel aandacht van jongens ;)
    Reden 3: Veel friet en ik zag heerijke meloen staan :P

    Ik denk dat het daar bij jou alleen maar beter word tot nu toe ;)
    Leuke kindjes, zon, veel aandacht & lekker eten!!
    Ik ben toch best wel zielig eigenlijk.

    Maar... (-tamtamtamtaaam!-) ik dien ook een klacht in.
    WAAR ZIJN DE FOTO'S VAN MAMA LYMO ENZ.?
    Nog een ding... aangezien papa mij echt heeft aangeleerd goed Nederlands te PRATEN heeft hij me ook aangeleerd goed Nederlands te SCHRIJVEN!
    Dus ter correctie, ontbijd = fout. Het is ontbijt met een T.
    Voor de rest.
    Ik mis je, Booster staat nu thuis en heeft de grootste lol in zijn 1tje in de bak. Haha,
    Paardentandarts is op dit moment hier.
    Heeft bij Sup een kies getrokken waarbij toen ze klaar was (en nog suf door halve narcose ofzo) ik haar in de longeerbak moest zetten en ze daarbij bijna omviel door suffigheid. (Haha!)
    met Osuno niet zo veel aan de hand en Leya moet zo (nadat ze thee + koffie hebben gedronken) en daarna nog Romano.

    Dikke kus!!!!
    I Luf Joe Verie Mutsh

  • 28 Februari 2011 - 15:31

    Kai:

    ik zeg het klinkt lekkerrrr en ziet er goed uit. mmm krijg er echt honger van:P
    maar nik als je terug bent gaan we keihard sporten, een donateur blijven moet niet goed zijn. hahahaha
    maar wat zul jij al je lekkere snacks missen en de rest erbij. haha;)

    dat ene nummer daar moet ik als ik wil ook naar smsen?
    xxx

  • 28 Februari 2011 - 16:38

    Mehri:

    Hahaha als je terug komt Nikki BELOOF ik je dat we gaan hardlopen! Doen we gewoon 2x per week oke? Het gaat er allemaal zo af :D En je past vast wel weer in je kleren. Eet gewoon heeeeeel langzaam, dan zit je sneller vol enzo haha!

    Maar wij snoepen hier ook gerust verder, dus je bent niet de enige!

    Kusjes!

  • 28 Februari 2011 - 17:53

    Feike :

    Leuk stukje Nik!
    schitterende foto's , alleen: gefrituurd brood ? hoe zit in godsnaam het ongefrituurde brood eruit? en hoe is het met de kinder's in het huis en met je swahili ? :D

    en wat een schitterend keuken :) kook mama lyma daar elke dag op ? of staat er ook nog een mooie bbq buiten :P

    Dikki zoen !

  • 28 Februari 2011 - 19:18

    Con:

    Eindelijk lees ik je verslagen, was afgelopen week op vakantie. Wat ontzettend leuk om te lezen allemaal. Is dat nummer compleet? Mis waarschijnlijk het afrikaanse netnummer? Laat even weten. Gek, want ik zie je vaker een maand of langer niet, maar mis je enorm. Veel liefs en nog meer plezier en avontuur. ZOEN

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

afrika

Recente Reisverslagen:

13 Juni 2011

tot slot...

01 Mei 2011

ik heb de algen toch al tussen mijn tieten staan!

19 April 2011

vervoersperikelen

16 April 2011

lievelingetjes

11 April 2011

het laatste nieuws uit afrikaland
nikki

Actief sinds 14 Feb. 2011
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 108968

Voorgaande reizen:

14 Februari 2011 - 30 November -0001

afrika

04 November 2015 - 30 November -0001

Centraal en Zuid Amerika

Landen bezocht: